Op woensdag 4 december vond het Nationaal Waterstof Congres plaats in de Jaarbeurs Utrecht. Euroforum organiseerde dit congres over waterstof in de mobiliteit en in de industrie.
Provincie Utrecht was official host. Gedeputeerde André van Schie opende het congres met onder andere de uitspraak dat hij trots is op de koploperspositie van de provincie voor waterstof in de mobiliteit en de productie van groene waterstof (een Utrechts streekproduct) bij KWR Water Research Institute in Nieuwegein.
Sessie Licht transport op waterstof
Provincie Utrecht verzorgde in de ochtend een sessie ‘Licht transport op waterstof’. De volgende OEM’ers, ombouwers en leveranciers presenteerden hun aanbod van lichte bedrijfsvoertuigen op waterstof onder leiding van dagvoorzitter Donatello Piras:
- Max Holthausen: Holthausen Clean Technology bouwt dieselvoertuigen om met een waterstofbrandstofcel. De levensduur 1,2 miljoen km, daarna is refurbishment mogelijk. Er zijn al veel voertuigen op de weg. Max ziet de waterstofverbrandingsmotor als een tussenstap in de ontwikkeling. Download de presentatie van Holthausen als pdf.
- Leon Jansen: E-LIONS H2 werkt circulair. Ze bouwen bestaande voertuigen om met een krachtige brandstofcel van Toyota. E-lions is een jong bedrijf uit de Provincie Utrecht. Aankomend jaar gaat de bakwagen op waterstof in serieproductie. Stamhuis heeft er al een in gebruik. Download de presentatie van E-LIONS H2 als pdf.
- Mireille van der Hoeven: Renault HYVIA bouwt nieuwe bestelbussen op waterstof met een brandstofcel. De Renault Master is in 2024 al geleverd aan onder andere POT Verhuizingen/Logistiek en Warmtebouw en gaat in serieproductie in 2026. De master heeft een actieradius van 700 km. Download de presentatie van Renault als pdf.
- Shaffy Afzal: Stellantis rijdt al met 21 waterstofvoertuigen in Nederland, de Opel Vivaro en de Opel Movano. Deze bestelbussen hebben naast een waterstofbrandstofcel ook een batterij die je apart kunt laden. De brandstofcel is van Stellantis zelf. Download de presentatie van Stellantis als pdf.
- Ruud Jacobs: Toyota Motor Corporation maakt o.a. een pick-up met waterstofbrandstofcel gebaseerd op de Toyota Mirai. De Hilux pick-up zit nu in de prototyopefase. Als er uiteindelijk een productiemodel komt zal deze 4×4 zijn. Download de presentatie van Toyota als pdf.
Kees Verbogt van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat gaf een presentatie met uitleg over de Subsidie Waterstof in Mobiliteit (SWIM).
In 2024 is €28 miljoen subsidie toegekend aan 9 consortia, waardoor honderden extra waterstofvoertuigen op de weg zullen komen. In 2025 is de de SWIM-regeling open van 1 april tot 7 mei. Meer informatie daarover in dit nieuwsbericht.
Sessie Zwaar transport op waterstof
In de middag organiseerde provincie Utrecht de sessie ‘Zwaar transport op waterstof’. De volgende OEM’ers, ombouwers en leveranciers presenteerden hun aanbod van zware bedrijfsvoertuigen op waterstof onder leiding van dagvoorzitter Jörg Gigler:
- Peter Kramer: DAF Trucks zet nu vooral in op batterij-elektrisch en heeft waarschijnlijk vanaf 2028 ook trucks op waterstof. Download de presentatie van DAF als pdf.
- Kevin Schreiber: Zepp.solutions heeft een brandstofcel-oplossing voor trucks en semi-trucks. Download de presentatie van Zepp.solutions als pdf.
- Niels van der Aa: Daimler levert waarschijnlijk rond 2028/2029 trucks met een waterstofbrandstofcel. Het prototype heeft een actieradius van meer dan 1.000 km.
- Max Holthausen: Holthausen Clean Technology bouwt diverse voertuigen om met een waterstofbrandstofcel. Onder andere DAF trucks, kranen, kolkenzuigers en een monstertruck van 64 ton en een range van 1250 km. Download de presentatie van Holthausen als pdf.
- Jacobjan Vermeiden: MAN levert (grote) trucks met een waterstofverbrandingsmotor vanaf medio 2025. Ze zijn nu al te bestellen. Download de presentatie van MAN als pdf.
- Christian Huber: Paul Nutzfahrzeuge bouwt Daimler en Hyundai trucks om met waterstofbrandstofcel van Toyota Motor Corporation. Binnenkort volgt een partnership met een Nederlandse OEM. Download de presentatie van Paul Nutzfahrzeuge als pdf.
- Paul Bruns: ENGINIUS bouwt ook Daimler trucks om, met een waterstofbrandstofcel van Hyundai. In Duitsland en Frankrijk rijden al zo’n 200 trucks op de weg. Download de presentatie van ENGINIUS als pdf.
- Kim Groenewold van Groenewold & Dijkhuizen: Hyundai heeft de allereerste af fabriek waterstoftruck in Nederland, de Hyundai Xcient, geleverd aan BMN Nederland. Een video over de Hyundai-truck is hier te zien (eerste ± 7 miniten)
- Bas ten Broeke: Westport Fuel Systems levert een waterstofverbrandingsmotor, H2-ICE met injectie: de HPDI-motor. Onder andere trucks van Volvo Trucks bouwt men om met deze motor. Download de presentatie van Westport als pdf.
Kees Verbogt van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vertelde over de Subsidie Waterstof in Mobiliteit. Download de presentatie over de SWIM als pdf. Inmiddels is bekend welke consortia de SWIM 2024 toegekend krijgen. In 2025 gaat de SWIM-regeling open op 1 april tot 7 mei 2025 17.00 uur. Het budget is 40 miljoen. Meer informatie daarover in dit nieuwsbericht.
Naast trucks, kunnen ook touringcars op waterstof rijden. Han van der Wal van Han2 vertelde over zijn inventarisatie die hij doet in opdracht van de provincie Utrecht.